Οταν ξεσπάσει η πυρκαγιά στο δάσος, η φωτιά τρέχει με μεγάλη ταχύτητα. Δυστυχώς, για ακόμη μία χρονιά, καθώς μπαίνουμε στην αντιπυρική περίοδο, ο κρατικός μηχανισμός κινείται πάλι με την όπισθεν της γραφειοκρατίας, μπλέκεται στα γρανάζια των πολλών υπευθύνων ή μένει από λάστιχο, όπως τα γερασμένα πυροσβεστικά οχήματα.
«Το 50% των πυροσβεστικών οχημάτων είναι από 15-30 ετών, ενώ υπάρχουν και παλιότερα. Πολλές φορές έχει συμβεί να μας αφήνουν στη μέση του δρόμου, ενώ πηγαίνουμε για πυρόσβεση, δεν είναι αξιόπιστα», λέει στην «Κ» ο Γιάννης Σταμούλης, πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος. «Τα οχήματα είναι σε άσχημη κατάσταση, η συντήρησή τους δεν είναι ικανοποιητική. Φτάσαμε στο σημείο να μη βρίσκουμε συνεργείο για να τα επισκευάσουμε, καθώς χρωστάμε πολλά τα τελευταία δύο χρόνια! Αν είναι δυνατόν! Το Σώμα έγινε κακοπληρωτής!». Και μιλάμε για οχήματα που κινούνται σε πολύ σκληρές συνθήκες, σε κακοτράχαλα εδάφη, και σε περίοδο επιχειρήσεων βρίσκονται σε 24ωρη συνεχή χρήση, ενώ παραμένει το τεράστιο πρόβλημα με τα ελαστικά τους.
«Δυστυχώς, όσα ζούμε και φέτος είναι φωτοτυπία των τελευταίων οκτώ ετών των μνημονιακών περικοπών. Ξεκινάμε και φέτος με βαριά κληρονομιά, με ελλείψεις και στο προσωπικό. Πέρυσι μετακινήθηκαν 500 πυροσβέστες στα αεροδρόμια που ανέλαβε η Fraport χωρίς να αναπληρωθούν», σημειώνει ο ίδιος. Οσο για τον εφοδιασμό;
«Ευτυχώς, μετά δέκα χρόνια, πήραμε φέτος όλοι από μία φόρμα εργασίας! Μάσκες, κράνη, μπότες, γάντια όλα τα απαραίτητα για τη δουλειά και την ασφάλεια του πυροσβέστη τα αγοράζουμε!». «Το 50% των πυροσβεστικών οχημάτων είναι από 15-30 ετών, ενώ υπάρχουν και παλιότερα. Πολλές φορές έχει συμβεί να μας αφήνουν στη μέση του δρόμου, ενώ πηγαίνουμε για πυρόσβεση, δεν είναι αξιόπιστα», λέει στην «Κ» ο Γιάννης Σταμούλης, πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος. «Τα οχήματα είναι σε άσχημη κατάσταση, η συντήρησή τους δεν είναι ικανοποιητική. Φτάσαμε στο σημείο να μη βρίσκουμε συνεργείο για να τα επισκευάσουμε, καθώς χρωστάμε πολλά τα τελευταία δύο χρόνια! Αν είναι δυνατόν! Το Σώμα έγινε κακοπληρωτής!». Και μιλάμε για οχήματα που κινούνται σε πολύ σκληρές συνθήκες, σε κακοτράχαλα εδάφη, και σε περίοδο επιχειρήσεων βρίσκονται σε 24ωρη συνεχή χρήση, ενώ παραμένει το τεράστιο πρόβλημα με τα ελαστικά τους.
«Δυστυχώς, όσα ζούμε και φέτος είναι φωτοτυπία των τελευταίων οκτώ ετών των μνημονιακών περικοπών. Ξεκινάμε και φέτος με βαριά κληρονομιά, με ελλείψεις και στο προσωπικό. Πέρυσι μετακινήθηκαν 500 πυροσβέστες στα αεροδρόμια που ανέλαβε η Fraport χωρίς να αναπληρωθούν», σημειώνει ο ίδιος. Οσο για τον εφοδιασμό;
Η καθυστέρηση είναι βασικό στοιχείο της αντιπυρικής λειτουργίας της πολιτείας, ειδικά στον τομέα της πρόληψης. Εργολάβοι που δραστηριοποιούνται στο πεδίο του καθαρισμού επικίνδυνων περιοχών για ανάφλεξη, της συντήρησης των δασικών δρόμων και άλλων έργων πρόληψης είπαν στην «Κ» πως ακόμη πολλά δασαρχεία δεν έχουν ανακοινώσει τους διαγωνισμούς για τα έργα αυτά, με αποτέλεσμα τελικά να πραγματοποιούνται Σεπτέμβριο ή και Οκτώβριο. «Μάλιστα, ειδικά εκείνους τους μήνες είναι δώρο άδωρο, καθώς οι φθινοπωρινές μπόρες προκαλούν ζημιές στους δρόμους», μας είπε εργαζόμενος με πολύχρονη εμπειρία.
Λερναία Υδρα
«Το μεγάλο ζητούμενο είναι η πρόληψη. Αλλά ενώ βγαίνουν τα κονδύλια από την αρχή του έτους καθυστερεί πάρα πολύ η διαδικασία προγραμματισμού των έργων. Είμαστε αντιμέτωποι με τη Λερναία Υδρα της εσωτερικής γραφειοκρατίας», τονίζει στην «Κ» ο Νίκος Μπόκαρης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων, σημειώνοντας πως η πιο μεγάλη καθυστέρηση παρουσιάζεται στις αποκεντρωμένες διοικήσεις.
Ενα ακόμα σοβαρό πρόβλημα, που εντοπίζει ο κ. Μπόκαρης, είναι η «πολυαρμοδιότητα». «Τόσο στον τομέα της πρόληψης όσο και της πυρόσβεσης, αναμειγνύονται τόσες πολλές υπηρεσίες, υπουργεία, φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της κεντρικής εξουσίας, που τελικά χάνεται η μπάλα. Ολα αυτά θα έπρεπε να είναι υπό την ομπρέλα της Πολιτικής Προστασίας».
Ο ίδιος υπογραμμίζει την ανάγκη να ενισχυθούν οι δασικές υπηρεσίες, στις οποίες «έχει πέσει τεράστιος όγκος δουλειάς με το αναγκαίο έργο των δασικών χαρτών. Χρειαζόμαστε άμεσα την πρόσληψη 500 δασολόγων-δασοπόνων. Είναι σημαντικό να υπάρχει μόνιμο και εξειδικευμένο προσωπικό». Σχετικά με την επικείμενη πρόσληψη περίπου 5.000 ανέργων για οκτώ μήνες στα δασαρχεία και με αντικείμενο έργα καθαρισμού, ο κ. Μπόκαρης σημειώνει πως είναι σημαντικό, αλλά υπάρχει το ερώτημα της ουσιαστικής αξιοποίησής τους. «Ποιος θα τους εκπαιδεύσει; Ποιος θα τους καθοδηγήσει; Τι εξοπλισμό θα έχουν; Πώς θα πάνε στο βουνό, όταν δεν υπάρχουν καύσιμα;».
Ιδιαίτερη πτυχή αποτελεί και η ενεργοποίηση των εθελοντών, που η προβλεπόμενη εκπαίδευση/πιστοποίηση/αξιολόγηση δεν έχει προχωρήσει, ενώ δεν λείπουν και τα άκρως ελληνικά ευτράπελα: «Με βάση τη νομοθεσία, δεν μπορούμε να οδηγήσουμε κρατικό όχημα εκτός των ορίων του δήμου και από τις 10 μ.μ. έως τις 6 π.μ. και τα Σαββατοκύριακα! Δηλαδή, εάν πιάσει φωτιά και έχουμε το πυροσβεστικό όχημα του δήμου πρέπει να σταματήσουμε στα διοικητικά όρια», λέει στην «Κ» ο Παναγιώτης Δημόπουλος από την Εθελοντική Ομάδα Βραχναίικων (Αχαΐας). Πρόκειται για αναζωπύρωση του παραλογισμού, η φωτιά δεν σταματάει στα όρια των δήμων...
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Θα σας παρακαλούσα πολύ να αφαιρεθεί η φοτωγραφια του ελικοπτέρου της ΥΕΜΠΣ απο το άρθρο γιατι δεν εχει σχέση με τα αναγραφόμενα και παραπέμπει σε ανενεργά ελικοπτερα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕιμαι στη διάθεση σας για οποιαδήποτε πληροφορία.
Με εκτίμηση ,
Γεώργιος Πορτοζούδης
Διοικητής ΥΕΜΠΣ
ΝΔΑΑ Ελευθέριος Βενιζελος
Τηλ. 210 3538505