Το «Π» ανοίγει τον φάκελο των φρεγατών τύπου «S»
Η άσκηση ποινικών διώξεων σε βάρος του πρώην γ.γ. Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων Σπυρίδωνα Τραυλού και άλλων επτά υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, για τη σύμβαση εκσυγχρονισμού μέσης ζωής έξι φρεγατών τύπου «S» του Πολεμικού Ναυτικού, δίνει νέα διάσταση στον φάκελο «αμυντικές προμήθειες» και φέρνει στον αφρό τις μπίζνες ( με… οσμή σκανδάλου)του γαλλό-ολλανδικού διαχρονικού εθνικού προμηθευτή του ελληνικού Δημοσίου.
Το «Π» σε ανύποπτο χρόνο (σ.σ.: προς τα τέλη Αυγούστου 2015) είχε γράψει πως οι μίζες και η διαπλοκή γύρω από τα εξοπλιστικά προγράμματα της Ελλάδας την περίοδο των «παχιών αγελάδων» δεν αποτελούν αποκλειστικά και μόνο γερμανικό, ρωσικό ή και αμερικανικό προνόμιο. Το διάστημα που πέρασε έως σήμερα έδωσε την ευκαιρία στο «Π» να συλλέξει έναν «καυτό» φάκελο με ονόματα, διευθύνσεις, τηλέφωνα, περιστατικά, συμβάσεις, χειρόγραφα σημειώματα και επιπλέον υλικό, που αποκαλύπτουν το πώς και από ποιους γίνονται dealsεκατομμυρίων δολαρίων για λογαριασμό του γαλλό-ολλανδικού κολοσσού THALES, για τις οποίες η πιάτσα βοά ότι δεν είναι και τόσο… άσπιλες. Τότε, μάλιστα, είχαμε αναφερθεί στην περίπτωση των φρεγατών «LaFayette» που προμηθεύτηκε το Πολεμικό Ναυτικό της Ταϊβάν, με τη γαλλική Δικαιοσύνη να επιδικάζει -δέκα χρόνια μετά τη συμφωνία- πρόστιμο ύψους 630 εκατ. δολαρίων στα ναυπηγεία DCNκαι την THALESμε τις κατηγορίες των παράνομων πληρωμών (μίζες) προς την κυβέρνηση της ασιατικής χώρας.
Φαίνεται πως, έστω και με καθυστέρηση πολλών ετών, η ελληνική Δικαιοσύνη αποφάσισε να ξεψαχνίσει τις συμφωνίες ενός ακόμη διαχρονικού εθνικού προμηθευτή όπως η THALES (την οποία μάθαμε στην Ελλάδα ωςTHOMSONCSF, μέχρι την αλλαγή του ονόματος της εταιρείας το 2000), τον ρόλο που έπαιξαν πολιτικά πρόσωπα, όπως ο επιχειρηματίας κ. Λουκάς Ρωμάνος, αλλά και σκοτεινά πρόσωπα όπως ο αποκαλούμενος και «αλεπού» των αμυντικών deals, οι οποίοι με τον έναν ή τον άλλον τρόπο μπαινοβγαίνουν στο Μέγαρο Μαξίμου, ανεξαρτήτως του ποιος είναι στην εξουσία. Τα στοιχεία που έχουμε συλλέξει είναι αναρίθμητα και η έρευνα συνεχίζεται, ανοίγοντας τον φάκελο από την τελευταία υπόθεση, αυτή του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των φρεγατών τύπου «S». Μία σύμβαση, η οποία υπογράφηκε στο όνομα της αμυντικής θωράκισης της χώρας, αλλά ακόμα και το πιο ακριβό… γαλλικό άρωμα δεν είναι ικανό να κρύψει τη δυσωδία που εκπέμπει.
Έξι «ύποπτα σημεία»
Η δικογραφία που συνέταξε ο ανακριτής Διαφθοράς Αντώνης Ελευθεριάνος για την υπόθεση των φρεγατών «S» αποτελεί κόλαφο για την THALES, ενώ ταυτόχρονα καταδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται τις συμφωνίες ο γαλλο-ολλανδικός κολοσσός. Η συγκεκριμένη σύμβαση, τιμήματος 381.578.580 ευρώ, με κύριο ανάδοχο τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ και κύριο υποκατασκευαστή την εταιρεία THALES NEDERLAND B.V., υπογράφηκε στις 12 Φεβρουαρίου 2003 από τον τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας Γιάννο Παπαντωνίου (σ.σ.: έχει σταλεί στη Βουλή αίτημα διερεύνησης τυχόν ποινικών ευθυνών) και έχει έξι «ύποπτα σημεία»:
1) Μη νόμιμη μείωση της πιστωτικής υποχρέωσης της αντισυμβαλλόμενης εταιρείας, με αποτέλεσμα να συνομολογηθούν υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου αντισταθμιστικά ωφελήματα ονομαστικής αξίας μειωμένης κατά το ποσό των 23 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.
2) Μη αναπροσαρμογή, λόγω της παρόδου χρόνου, της πιστωτικής υποχρέωσης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων της εταιρείας THALES NEDERLAND B.V., με αποτέλεσμα να συνομολογηθούν υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου αντισταθμιστικά ωφελήματα ονομαστικής αξίας μειωμένης κατά το ποσό των 10 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.
3) Μη νόμιμη μείωση της κάλυψης ποσοστού προγραμμάτων υποκατασκευής ή αγοράς από 50% σε 40% της πιστωτικής αξίας της Σύμβασης 09/03, εκ της οποίας η ζημία που προκλήθηκε στο Ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να ποσοτικοποιηθεί.
4) Μη νόμιμη αναγνώριση πιστωτικού πλεονάσματος στην εταιρεία THALES NEDERLAND B.V., εκ της οποίας η ζημία που προκλήθηκε στο Ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να ποσοτικοποιηθεί.
5) Μη νόμιμη συνομολόγηση προγράμματος αντισταθμιστικών ωφελημάτων με αντικείμενο τη δωρεάν παροχή υλικών και υπηρεσιών προς το Πολεμικό Ναυτικό, που όμως αποτελούσαν αντικείμενο έτερου προγράμματος αντισταθμιστικών ωφελημάτων, στο οποίο τα εν λόγω υλικά και υπηρεσίες χαρακτηρίζονταν ως αντικείμενο υποκατασκευαστικού έργου, με αποτέλεσμα τη μη συνομολόγηση αντίστοιχου νόμιμου προγράμματος αντισταθμιστικών ωφελημάτων, ονομαστικής αξίας άνω των 8 εκατ. ευρώ.
6) Μη νόμιμη συνομολόγηση προγράμματος αντισταθμιστικών ωφελημάτων με αντικείμενο την άμεση επένδυση σε ελληνική αμυντική εταιρεία, η οποία όμως χρησιμοποιήθηκε με σκοπό την απόκτηση υφιστάμενης εταιρείας, αξίας πολλές φορές υποπολλαπλάσιας της χρησιμοποιηθείσας επένδυσης, με αποτέλεσμα την επαύξηση της ιδιωτικής περιουσίας της οικογένειας στην οποία ανήκε η εταιρεία που ενεπλάκη στην επένδυση και τη μη συνομολόγηση νόμιμου προγράμματος αντισταθμιστικών ωφελημάτων, ονομαστικής αξίας άνω των 3 εκατ. ευρώ.
Δεν χρειάζεται κανείς να έχει ιδιαίτερες νομικές ή οικονομικές γνώσεις για να καταλάβει πως από μία και μόνο ύποπτη (σύμφωνα με τη Δικαιοσύνη) σύμβαση, η THALES φέρεται να έχει ζημιώσει το Ελληνικό Δημόσιο με μερικές… δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Έχοντας κατά νου και την περίπτωση της Ταϊβάν, εύλογα καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως αποτελεί μονόδρομο για τη Δικαιοσύνη να «ξεκοκαλίσει» κάθε σύμβαση που έχει υπογράψει ο γαλλο-ολλανδικός διαχρονικός εθνικός προμηθευτής με το ελληνικό Δημόσιο από τη δεκαετία του ’90 μέχρι και το πρόσφατο παρελθόν. Ταυτόχρονα, αποτελεί υποχρέωση και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ (που ευαγγελίζεται τη μάχη κατά της διαπλοκής) και προσωπικά του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Πάνου Καμμένου, να αποκλείσει τη συμμετοχή της THALESαπό τη διεκδίκηση κάθε νέου προγράμματος των Ενόπλων Δυνάμεων, έως ότου ξεκαθαρίσει η υπόθεση εκσυγχρονισμού μέσης ζωής έξι φρεγατών «S». Γιατί το λέμε αυτό; Επειδή μάθαμε πως στη Διεθνή Έκθεση Αμυντικού Υλικού «INDEX-2015», που διεξήχθη στο Άμπου Ντάμπι, ο κ. Καμμένος έδειξε εντυπωσιασμένος από τις γαλλικές φρεγάτες τύπου «Fremm» που βασίζονται σε ηλεκτρονικά -και όχι μόνο- συστήματα THALES και αργότερα στη Διεθνή Αεροπορική Έκθεση «LeBourget 2015», έκανε κάποιες -έστω και διερευνητικές- επαφές για το εάν και πώς η Ελλάδα θα μπορούσε να αποκτήσει το συγκεκριμένο πλοίο.
Το ενδιαφέρον του κ. Ολάντ
Πρέπει εδώ να σημειώσουμε πως την προώθηση των φρεγατών αυτών (άρα και των ναυπηγείων DCNκαι της εταιρείας THALES) έχει αναλάβει προσωπικά ο Γάλλος πρόεδρος, Φρανσουά Ολάντ. Γυρίζοντας τον χρόνο πίσω, στο όχι και τόσο μακρινό 2013, ο κ. Ολάντ, στην επίσκεψή του στην Αθήνα, είχε πιέσει τόσο τον τότε πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά όσο και τον τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας Πάνο Παναγιωτόπουλο, να αποκτήσει η Ελλάδα δύο συγκεκριμένα γαλλικά συστήματα: Τις φρεγάτες τύπου «Fremm» και τα πολύ βαριά μεταχειρισμένα α/φ ναυτικής συνεργασίας «Atlantique». Κοινός τόπος και των δύο… προτάσεων, ο γαλλο-ολλανδικός κολοσσός THALES,που παρέχει τα ηλεκτρονικά συστήματα.
Πριν από περίπου τρεις μήνες ο σοσιαλιστής Γάλλος πρόεδρος βρέθηκε ξανά στην Αθήνα για να συναντηθεί με τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, και κορυφαίους αξιωματούχος της κυβέρνησης, έχοντας και πάλι στην ατζέντα του το θέμα των «Fremm». Τι κι αν η Ελλάδα δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να αγοράσει αυτήν την περίοδο ένα τόσο ακριβό οπλικό σύστημα; Λύση υπάρχει και σε αυτή την περίπτωση, το leasing, που είχε προταθεί στην κυβέρνηση Σαμαρά και απορρίφθηκε, κάτι που σημαίνει ότι με μία σχετικά μικρή δαπάνη (περί τα 150-200 εκατ. ευρώ τον χρόνο) το ελληνικό ΠΝ θα μπορεί να νοικιάζει και να χρησιμοποιεί πλοία, που όμως θα ανήκουν στο γαλλικό ΠΝ. Ασφαλώς και δεν είναι μεμπτό το ότι θέλει ο Φρανσουά Ολάντ να προωθήσει τα γαλλικά συμφέροντα. Εύλογα, όμως, γεννάται το ερώτημα «μήπως θέλει με αυτόν τον τρόπο ο Γάλλος πρόεδρος να “εξαργυρώσει” τη στήριξη που παρείχε στις κρίσιμες στιγμές της διαπραγμάτευσης με τους εταίρους στον Αλέξη Τσίπρα;».
Λουκάς Ρωμάνος: Ποιος είναι ο «βασιλιάς των εξοπλιστικών»
Πρόσωπο-κλειδί στις δουλειές της THALES στην Ελλάδα είναι ένας από τους πιο γνωστούς αντιπροσώπους εταιρειών που προωθούν οπλικά συστήματα, ο Λουκάς Ρωμάνος.
Μάλιστα, ο κ. Ρωμάνος προωθεί τα συμφέροντα του γαλλο-ολλανδικού κολοσσού αρκετά χρόνια πριν από το 2000, όταν ακόμη η εταιρεία ονομαζότανTHOMSONCSFκαι αναλάμβανε ουκ ολίγες συμβάσεις των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων (ηλεκτρονικά συστήματα: για πλοία του ΠΝ, μαχητικών αεροσκαφών της ΠΑ, αντιαεροπορικών πυραύλων, πυραύλων αέρος – επιφανείας κ.ά.). Η ποινική εξέλιξη με τις φρεγάτες τύπου «S» αναγκαστικά τον βάζει στο κάδρο των ερευνών της Δικαιοσύνης, καθώς η έρευνα που είχε ξεκινήσει το ΣΔΟΕ στα τέλη του 2012 για κάποιον λόγο φαίνεται πως είτε καθυστέρησε υπερβολικά είτε ξεχάστηκε σε κάποιο συρτάρι. Την ώρα, μάλιστα, που βρίσκονται ήδη στη φυλακή επιχειρηματίες που εμπλέκονται σε «αμαρτωλές» συμβάσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων, όπως ο Θωμάς Λιακουνάκος, άλλοι όπως ο Κωνσταντίνος Δαφέρμος έχουν παραπεμφθεί ήδη στη Δικαιοσύνη, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ο «φάκελος» του κ. Ρωμάνου παραμένει στην αφάνεια.
Άραγε, παίζει κάποιον ρόλο το γεγονός ότι πίσω από τον Λουκά Ρωμάνο βρίσκεται σύμφωνα με τις… κακές γλώσσες η περιβόητη «αλεπού» των αμυντικών συμφωνιών, που όσες κυβερνήσεις κι αν αλλάξουν (από το ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του ’80 μέχρι και σήμερα) αυτός παραμένει στα… κόλπα;
10 «καυτά» ερωτήματα
Στο φως έγγραφο με προμήθεια της THOMSONCSF σε μεσάζοντα
Το «Π» φέρνει σήμερα στο φως της δημοσιότητας ένα από τα πολλά έγγραφα που θα δείτε στα επόμενα φύλλα, το οποίο αφορά την προμήθεια ηλεκτρονικού εξοπλισμού της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας από τον «πρόγονο» της THALES, την THOMSONCSF.
Το έγγραφο έχει σταλεί στην Αθήνα από το Παρίσι με ημερομηνία 25 Ιουνίου 1990, μονογραφή του διευθυντή διεθνών υποθέσεων της εταιρείας και ενημερώνει τον μεσάζοντα πως η συμφωνία με το ελληνικό Δημόσιο έκλεισε και για τις υπηρεσίες του θα λάβει προμήθεια ύψους 1% επί του συνολικού τιμήματος του συμβολαίου που θα εισπράξει η THOMSONCSF. Εύλογα, λοιπόν, γεννούνται μερικά ακόμη ερωτήματα:
*** Ποια είναι η εταιρεία που βοήθησε -όπως αναφέρεται ξεκάθαρα στο έγγραφο- να κλείσει το deal;
*** Ποιος είναι ο εκπρόσωπός της που πήρε την προμήθεια του 1% επί της συνολικής αξίας του συμβολαίου;
*** Έδωσε χρήματα (μίζα κατά το κοινώς λεγόμενο) και σε άλλα πρόσωπα ή τα κράτησε για τον ίδιο;
*** Αληθεύει ότι ο μεσάζοντας κρατούσε ιδιόχειρα σημειώματα (κατά τα πρότυπα του έγκλειστου στις φυλακές Κορυδαλλού Άκη Τσοχατζόπουλου) για τις συμβάσεις που υπέγραφαν με το ελληνικό Δημόσιο γαλλικές εταιρείες και σημείωνε εάν έχουν εισπραχθεί ή εισπράττονται;
*** Υπάρχουν άραγε υποκλαπείσες συνομιλίες που αναφέρονται ακόμη και σε ταξίδια-αστραπή (Παρίσι – Αθήνα) για να παραδοθεί βαλίτσα με «μπάζωμα» (σ.σ.: χρήματα);
*** Ποιοι οι αποδέκτες αυτής της βαλίτσες -εάν φυσικά ευσταθεί το παραπάνω ερώτημα;
*** Ποιος, επιτέλους, είναι η περιβόητη «αλεπού» που οι «οπλάδες» εμπιστεύονται εδώ και δεκαετίες για να «φιξάρει» συμφωνίες με σκιές διαπλοκής από πάνω τους;
*** Αληθεύει ότι γυναίκα δικαστικός που διερευνούσε τις μπίζνες του Λουκά Ρωμάνου τέθηκε ξαφνικά σε διαθεσιμότητα;
*** Πόσες συμβάσεις, ανάλογες με αυτές που δημοσιεύει σήμερα το «Π», υπάρχουν ακόμη με την υπογραφή της THOMSONCSF;
*** Γνωρίζει κάτι ο κ. Ρωμάνος για off-shoreεταιρείες-φαντάσματα σε… εξωτικές χώρες (π.χ. Παναμάς) ή την Κύπρο;
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ερωτήματα που θα επιχειρήσει να απαντήσει το «Π», προκειμένου να διευκολύνει το έργο της Δικαιοσύνης στα επόμενα φύλλα. Ο φάκελος με τις γαλλικές μπίζνες στα ελληνικά εξοπλιστικά προγράμματα μόλις άνοιξε, αφορά deals που γίνονται εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες και είναι κυριολεκτικά «καυτός».
* Ειδικός Συνεργάτης
** Ρεπορτάζ από την εφημερίδα ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ που κυκλοφόρησε το Σάββατο 06/02/2016.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου